Säkerheten är alltid i främsta rummet hos oss på Jämtlands Flyg. Vi arbetar alltid på att förbättra oss och det är kärnan i vår affärsidé och våra visioner om framtiden.

Även om det statistikt sett är mycket säkrare att flyga helikopter än att ta bilen till jobbet så finns det olika åtgärder vi som operatör kan företa för att flygningen skall bli ännu säkrare – och det gör vi!

I flygbranschen går stabil ekonomi och hög säkerhet hand i hand och därför tycker vi det passar bäst här på säkerhetssidan, att nämna att vi har AAA rating för högsta kreditvärdighet.

Säkerhet runt helikoptern 

• Invänta pilotens instruktioner om bagage samt in- och urstigning
• Kasta/langa inte bagage runt helikoptern
• Piloten öppnar och stänger dörrarna
• Håll hundar koppladesäkerhet
• Gå alltid till eller från helikoptern snett framifrån/framåt (gröna fält)
• Absolut förbjudet att vistas bakom dörrarna och mot stjärtrotorn
• Bär Du vapen, skidor, stavar, fiskespön eller andra långa föremål – håll dem vågrätt under rotorn och under midjehöjd
• Se till att hantera ev. vapen transportanordnat
• Efter urstigning – avlägsna dig minst 30 meter från helikoptern
• Ta med och håll fast lätt bagage och lösa persedlar
• Var beredd på en kraftig vind från rotorn när helikoptern lyfter
• Titta bort vid start och landning då löst grus kan bli till projektiler

Helicopter Fleet Management

Efter år av tester och utvärdering av olika system installerade vi 2009 ett toppmodernt uppföljningssystem i vår helikopterflotta. Systemet är utvecklat specifikt för helikoptrar och flygplan och högst tillförlitligt.

Systemet sänder konstant helikoptrarnas GPS-position via satellittelefoni så att vår Fleet Manager kan följa helikoptrarna på skärmar för effektivt arbete och extra säkerhet. Vi använder oss av satellittelefonisystemet Iridiums oöverträffade globala nät av LEO-satelliter (Low Earth Orbit) för att vara oberoende av den GSM-täckning andra system förlitar sig på.

I fjällvärlden, djupa dalar eller andra avlägsna eller obebodda trakter är det endast satellittelefoni som fungerar.

Det är när mobiltelefonerna inte längre fungerar det är som viktigast att kunna hålla kontakten – och med avlägsna fjäll och skogar som arbetsplats anser vi att ett förstklassigt uppföljningssystem vara ett måste! Dessutom kan piloten koncentrera sig 100% på att utföra sitt arbete.

Kabin och säten

Vårt säkerhetsarbete årterfinns även i helikoptrarnas design där vi loggar de flesta flygtimmarna i någon av våra tre EC120B Colibri. Dessa toppmoderna maskiner har designats med säkerhet i fokus. Kabinens kolfiberkonstruktion är hämtad från racingvärlden med zoner som formar en skyddande box (s.k. monocoque-konstruktion).

EC120B Colibri var den första helikoptern utvecklad och tillverkad enligt EU:s nya miljö- och säkerhetsvillkor (JAR 27).

Sätena vi har installerat är s.k. ”crashworthy seats” med energiabsorberande konstruktion där hela stolen har lång fjädringsväg för att skydda ryggen.

Alla fem platser i alla våra tre EC120:s har dessa specialsäten.

Innesluten stjärtrotor – Fenestron

Detta är en uppfinning av Eurocopter och kallas för den nya generationens stjärtrotor. Våra EC120B Colibri har Fenestron.Designen ger en avsevärd dämpning av ljudet. Vidare är den placerad högt över marken och skyddad från att slå i marken eller annat. Risken för att personer som rör sig kring helikoptern skadas har också minskats avsevärt.
Försäkringsskydd
Vi erbjuder våra kunder ett förstklassigt försäkringsskydd utan extra kostnad. För ansvar gentemot skada hos tredje man (s.k. third part liability) är vi försäkrade långt över lagstadgade beloppsgränser; upp till 50.000.000 kronor.För skador orsakade av helikopterns ljud är vi nogsamt försäkrade till extra höga belopp.Vi har dessutom en särskild sätesförsäkring som innebär att varje säte i respektive helikopter är försäkrad till över 1.000.000 kronor. Sätesförsäkringen är inte ett lagstadgat krav och det inte alla operatörer som innehar sådan, men hos oss ingår den alltid utan extra kostnad. Självklart har vi även övriga försäkringar som krävs för flygverksamhet.